Cestovné vo vlakoch je vyššie už aj v Podunajsku. Leo Express upravil ceny až dodatočne
„K zvýšeniu cestovného v oblasti Podunajska sme pristúpili s určitým časovým odstupom najmä z dôvodu snahy minimalizovať dopad tejto zmeny na našich cestujúcich," potvrdil pre Štandard hovorca Leo Express Emil Sedlařík.
Starostlivo pritom zvažovali ekonomické, prevádzkové a sociálne aspekty. „Rozhodli sme sa najprv vyhodnotiť reálny dopad zmeny DPH na naše náklady," zdôvodnil dodatočnú úpravu cestovného.
Ceny lístkov vo vlakoch českého dopravcu na Žitnom ostrove sú od 22. apríla vyššie o pätnásť centov. Jednorazová cesta z Bratislavy do Dunajskej Stredy v dĺžke 46 kilometrov, ktorú vlak prejde zhruba za hodinu, miesto 2,55 eura stojí po novom 2,70 eura. Ide o takmer šesťpercentné zvýšenie ceny.
Za celú stokilometrovú trasu z Bratislavy do Komárna, ktorá vlakom trvá približne dve hodiny, cestujúci zaplatia 5,40 eura oproti predošlým 5,25 eura. V tomto prípade je pri dlhšej vzdialenosti rast ceny necelé tri percentá.
Ceny sú zároveň zaokrúhľované, čo má obmedziť používanie jedno- a dvojcentových mincí, ktoré sa postupne sťahujú z obehu.
Snaha o udržanie čo najväčšej dostupnosti dopravy
Vyhláška Ministerstva dopravy SR o regulácii cestovného v železničnej doprave a o podrobnostiach o postupe pri regulácii cestovného umožňovala úpravu cien už od 15. januára.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorá je národným vlakovým osobným dopravcom, tak urobila už vtedy a ceny lístkov pre vyššiu DPH zvýšila v priemere o tri až štyri percentá.
„Hoci iní dopravcovia pristúpili k úpravám cien skôr, rozhodli sme sa postupovať bezpečne s dôrazom na udržanie dostupnosti dopravy pre čo najširšiu verejnosť. Verím, že toto rozhodnutie bolo v danej chvíli zodpovedné a premyslené," vysvetlil Sedlařík.

K novej úprave cien pristúpia opäť s odstupom času
Leo Express chce rovnako postupovať aj pri očakávanom novom zvýšení cestovného na železniciach a upraviť ho až neskôr. Upravená vyhláška ministerstva dopravy, ktorá už prešla skráteným pripomienkovým konaním, má nadobudnúť účinnosť už budúci týždeň 1. mája.
„K tejto úprave pristúpime, ale opäť až s časovým odstupom," dodal pre Štandard Sedlařík. Očakáva, že vzhľadom na kvalitu ich služieb vo vlakoch na juhu Slovenska to nebude mať zásadný vplyv na ich obsadenie.
Leo Express v Podunajsku vlani prepravil takmer 2,3 milióna cestujúcich a v tomto roku očakáva, že ich bude približne 2,6 až 2,8 milióna.
Ministerstvo dopravy si na trati Bratislava – Komárno v tomto roku objednalo od Leo Express výkony v objeme takmer 1,6 milióna vlakových kilometrov za vyše 17 miliónov eur. V prepočte na kilometer to vychádza skoro 11 eur. V minulom roku objednaných tiež zhruba 1,6 milióna kilometrov stálo 16,4 milióna eur, čiže vyše desať eur na kilometer.
Zvýšenie cestovného na kratšie trasy a v Tatrách
Ministerstvo dopravy navrhlo zmeny základného a osobitného jednorazového cestovného, ako aj časového cestovného pre žiakov a študentov na kratšie vzdialenosti. Cestovné bude minimálne vo výške jedného eura na úsekoch, kde je v súčasnosti nižšie.
Cestovanie bude drahšie aj vo vlakoch na Tatranských elektrických železniciach a na Ozubnicovej železnici Štrba - Štrbské Pleso.
Tieto úpravy sa podľa ministerstva dopravy dotknú iba štandardne platiacich cestujúcich vlakmi v druhej triede. Žiaci, študenti a dôchodcovia budú môcť naďalej cestovať vlakmi so stopercentnou zľavou, teda bezplatne, ak spĺňajú potrebné podmienky.
„Vlaky zadarmo nerušíme a ani to nie je téma, ktorej by sme sa momentálne venovali," potvrdila nedávno pre Štandard hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.

Ako sa zmení výška cestovného
Základné jednorazové cestovné, čiže obyčajné celé, okrem tatranských železníc po novom zvýšia v druhej vozňovej triede minimálne na euro na úsekoch vo vzdialenosti do trinástich kilometrov.
V súčasnosti je cena lístku v tejto tarifnej vzdialenosti v rozsahu od 50 do 90 centov. Euro stojí aktuálne cesta v dĺžke štrnásť a pätnásť kilometrov. S pribúdajúcimi kilometrami rastie aj cena.
Osobitné jednorazové cestovné polovičné pre žiakov, študentov a deti do 16 rokov bude po úprave za euro pri ceste do vzdialenosti 32 kilometrov. Momentálne je tam v rozpätí 25 až 95 centov. V súčasnosti je za euro cesta na vzdialenosť 33 a 34 kilometrov.
Osobitné jednorazové cestovné pre ľudí s ťažkým zdravotným postihnutím - držiteľov preukazu ŤZP a ŤZP-S vzrastie na euro do 40 kilometrov z terajších 20 až 95 centov. Za euro môžu teraz cestovať 41 až 44 kilometrov. Zvýšenie jednorazovej ceny minimálne na euro neplatí pre cestujúcich vo veku od 70 rokov. Tí za cestu vlakom napríklad do tristo kilometrov platia pätnásť až deväťdesiat centov.
Zmenu pocítia aj cestujúci vo vlakoch vo Vysokých Tatrách. V celej tarifnej vzdialenosti do 34 kilometrov je tam v súčasnosti podľa dĺžky cesty jednorazová cena od 50 centov do dvoch eur. Po novom majú zaviesť jednotnú tarifu vo výške štyroch eur.

Nevyhnutná konsolidácia verejných financií
Železničná spoločnosť Slovensko pre Štandard potvrdila, že v nadväznosti na vyhlášku ministerstva dopravy, ktorá určuje rámce pre maximálne výšky cestovného, pripravuje úpravu tarifného systému s cieľom zabezpečiť dlhodobo udržateľné poskytovanie služieb vo verejnom záujme.
„Vzhľadom na vývoj cien a nevyhnutnú konsolidáciu verejných financií je našou povinnosťou reagovať primerane a zodpovedne," vysvetlil hovorca ZSSK Dominik Drevický. Navrhované úpravy sa týkajú najmä krátkych vzdialeností, kde boli doterajšie ceny dlhodobo pod úrovňou ekonomickej návratnosti.
„Platnosť stopercentnej zľavy pre vybrané skupiny cestujúcich sa týmto nebude meniť. Naším cieľom je zabezpečiť rovnováhu medzi dostupnosťou služieb a ich udržateľným financovaním," ubezpečil Drevický s tým, že o konkrétnych zmenách budú včas a transparentne informovať.